Programmabegroting 2022-2025

Door Hay Janssen op 6 november 2021

De programmabegroting van vrijdag 5 november 2021 was een constructieve dag. De begroting van onze gemeente ziet er gezond uit en er is gelukkig weer financiële ruimte om te werken aan een gemeente waar het goed leven, wonen en werken is. Onze woordvoering uitgesproken door onze fractievoorzitter Hay Janssen luidt als volgt:

Programmabegroting 2022 / 5 november 2021

De PvdA constateert met tevredenheid dat het gevoerde financieel beleid succesvol is geweest. Venlo stond er aan het begin van deze coalitie niet goed voor. Dat is nu anders. Er is weer ruimte om te investeren in belangrijke strategische opgaven van de stad, voorzitter dat hebben we als gemeente niet alleen gedaan. Succes kent vele vaders en moeders. Maar zeker op zijn plaats is een compliment richting college voor het gevoerde financiële beleid en deze raad die altijd constructief heeft meegedacht.

Dit jaar is het eerste jaar van algemene beschouwing nieuwe stijl. Het politieke accent is verlegd naar de kadernota. We leggen focus op wat is er met de bespreking van de kadernota gedaan, de besluiten die daarna nog zijn genomen en actuele ontwikkelingen die aandacht verdienen.

Mijnheer de voorzitter,

Ook voor de PvdA is het niet opportuun om aan de vooravond van de verkiezingen met majeure beleidswijzigingen te komen. Dat er in de begroting toch veel voorstellen voor verbetering of vernieuwing van beleid zitten is goed. Er is geen reden om nu stil te zitten. De vraag om nu in te stemmen met een aanscherping van de financiële parameters is wat ons betreft in strijd met dit uitgangspunt. Laat dat aan de coalitieonderhandelingen over. Nu bijstellen voor 2023 en verder is wat ons betreft over het graf regeren. Wij willen daarvoor een amendement indienen.

Een lokale tegemoetkoming voor de fors gestegen energieprijzen en de wens vanuit de PvdA en EenLokaal om Venlose huishoudens met een beperkt budget hierbij te ondersteunen hebben we met andere partijen in deze raad verwerkt in een amendement. Dat houdt in dat we ten behoeve van de inzet van energievouchers in 2022 een bedrag opgenomen willen zien van €300.000,-

In deze raadsperiode heeft de gemeenteraad de sportvisie 2020-2030 Venlo aangenomen samen met een hierbij horend geamendeerde accommodatievisie. De accommodatievisie voorzag in een sportieve omgevingen op Sportparken binnen onze gemeente.

Deze accommodatie visie voorziet in een upgrade van de aanleg van kunstgrasvelden om klaar te zijn voor meer gebruikers van het sportpark en de transitie naar een sportieve omgeving. De wens van een drietal verenigingen voor een kunstgrasveld was meegenomen in de begroting 2022 van de afdeling sport van de gemeente Venlo. Na het zomerreces is snel duidelijk geworden dat de financiële middelen die benodigd zijn door zowel directie als ook college uit de begroting geschrapt.  Qua faciliteiten lopen de accommodaties in de gemeente, en het doet pijn dit te constateren, mijlenver achter op die in omringende gemeenten en provincies. Het aantal kunstgrasvelden licht landelijk nergens op een lager niveau dan in onze gemeente en in de wintermaanden wordt op veel plaatsen niet of nauwelijks getraind, simpelweg omdat het op natuurgras dan niet kan vanwege de hoeveelheid neerslag. Voor de realisatie van één kunstgrasveld en de planvoorbereiding ten behoeve van de 3 beoogde kunstgrasvelden bij IVO, SVB en Irene wordt in 2022 een krediet beschikbaar gesteld van €800.000,-;

Bij de kadernota heeft de raad duidelijk gemaakt dat het overschot 2020 óók besteed zou worden aan een snelle verduurzaming van verenigingslokalen, sportkantines en gemeenschapsaccommodaties. Daarmee worden duurzaamheidsdoelen gehaald en verenigingen in staat gesteld de eigen exploitatiekosten te verlagen. Iets wat ze hard kunnen gebruiken na alle geleden verliezen door Corona. Tot onze verbazing lezen we hier niets over in de programmabegroting. Waarom niet en wanneer wordt dit opgepakt hebben wij gevraagd in de Oordeelsvormende vergadering. Het antwoord stelde ons teleur. ’n Kans voor open doel. Maar helaas mijlen ver overgeschoten

Ten aanzien van de sport liggen zonnepanelen t.b.v. de elektriciteit, verwarming en douches het meest voor de hand. Überhaupt lezen we weinig over wat we gaan doen om in 2030 toekomstbestendige sportaccommodaties te realiseren. Alleen voor de Herungerberg is een voorbereidingskrediet gereserveerd. Dat schiet dus voor geen meter op.

Met betrekking tot de verduurzaming van de 23 gemeenschapsaccommodaties in onze gemeente beweegt ook niets. Al 10 jaar wordt erover gesproken en het is duidelijk dat de problemen zich opstapelen. De Hamar, Muspelheim, den Dorpel, noem ze maar op. Bijna allemaal hebben ze op de een of ander manier grote bestuurlijke en financiële uitdagingen en problemen om voldoende vrijwilligers te krijgen. De Zuidpilaar heeft zelfs nog enkel glas.  Het college faalt in de aanpak. Gebruikers en bezoekers zijn daarvan de dupe. Het argument dat we niemand vinden die dit dossier aan kan is een slap excuus. Organiseer het dan maar op een andere manier, zodat het wel kan. We hebben hier inhoudelijk uitgebreid in het voorjaar over gesproken en in december komt het college met een vervolg. We willen concreet terugzien hoe we dan eindelijk eens de gemeenschapsaccommodaties gaan helpen bij het oplossen van de problemen. Met een tijdspad en bij voorkeur uitgesplitst naar inhoud en accommodatiebeleid. We zijn klaar met het huidige trage tempo. We blijven hopen dat over een aantal weken de wethouder met een plan voor de dag komt war we mee kunnen leven.

Voorzitter afgelopen woensdag gaven aan dat Omnibuzz ouderen en andere gebruikers vanuit de WMO op vaste punten aan de rand van de centra laat in en uitstappen. De pick-up tijden zijn bij benadering dus staat de gebruikers vaak langere tijd te wachten bij deze opstappunten. Die daarvoor niet ingericht zijn. Zo is er, geen beschutting en zijn er geen bankjes waar de mensen kunnen zitten. We zien dat dit niet is opgenomen en daarom willen we alsnog gelden reserveren voor de inrichting van opstappunten Omnibuz in onze stadscentra. We hebben daarvoor met andere partijen een amendement opgesteld en we hebben dit graag dit jaar hufterproof en kwalitatief gerealiseerd.

Ter versterking van de toezicht en handhaving ten aanzien van afval en dumping met 1fte boa wordt voor 2022 eenmalig een bedrag opgenomen van €53.000,- als het aan de PvdA ligt. Wij hebben daar een amendement voor opgesteld. De geconstateerde overlast als gevolg van illegale afvaldumpingen en hondenpoep en de wens om de inzet -in handhavend opzicht- in de vorm van een 1-jarige pilot tijdelijk te versterken. Wij willen graag, als het amendement wordt aangenomen van de pilot een evaluatie.

We hebben in de kadernota aangegeven dat we in het kader van Corona extra willen inzetten in bewegen we hebben o.a. aangegeven graag willen zien dat speeltuinen worden opgeknapt en aangelegd.  We zien dat er geen ruimte in de programmabegroting geen ruimte is opgenomen voor opknappen en aanleggen van speeltuinen, tevens het toegankelijk maken van bestaande speeltuinen voor mindervaliden. We zijn echter van mening dat hier werk van gemaakt moet worden en zijn dan ook voornemens met een amendement te komen voor speelvoorzieningen (speeltuinen opknappen en aanleggen). Wij willen voor 2022 een investeringsbedrag opnemen van € 200.000,-; in dekking wordt voorzien door aanwending van het begrotingssaldo en de vrije ruimte binnen het kapitaallastenplafond.

Vrijdag 5 november 2021

PvdA fractie/ Hay Janssen

Hay Janssen

Sinds 1985 ben ik lid van de PvdA en 17 jaar ben ik nu lid van de Venlose gemeenteraad. In het dagelijks leven werk ik  als contractmanager bij het Rijksvastgoedbedrijf. Als raadslid houd ik mij onder meer bezig met financiën en bedrijfsvoering. Ik ben fractievoorzitter en zit de raadscommissie “De Grens” voor. Tijdens mijn raadslidmaatschap