De Menselijke Maat

Door Mohamed Addarrazi op 3 februari 2021

Het landelijke nieuws over de toeslagenaffaire was voor de PvdA Venlo pure herkenning. Vanuit ons ombudswerk zien ook wij wat de regels met de mens doet. Door de vele regels ontstaan: schulden, huisuitzettingen, stress, lichamelijke klachten, werkloosheid, echtscheidingen en andere problemen. Daarom wijzen wij steeds weer op de ‘menselijke maat’. Dat betekent dat er beter naar de mens geluisterd moet worden. Dat de overheid echt contact moet maken met de burger. Daarmee nemen we onze ambtenaren niets kwalijk. Zij moeten vaak werken met onmogelijke regels. De hele ambtelijke organisatie wordt gedwongen om te werken met onmogelijke ambtelijke systemen en regelingen. Het moet anders. Het kan ook anders.

Armoede
Het thema armoede is voor de PvdA Venlo fractie een belangrijk thema. Dit hebben we dan ook in meerdere raadsdebatten gezegd. Dat het bestrijden van armoede niet makkelijk is weten we. Dit is ook in Venlo zo. Het ligt niet aan het geld. We moeten het anders gaan regelen.

Toezeggingen
In meerdere raadsvergaderingen hebben we beide onderwerpen bespreekbaar gemaakt. Het systeem om armoede te bestrijden moet anders. Om armoede aan te pakken moeten we werken vanuit de ‘menselijke maat’. Luisteren naar de burger. Contact maken met de burger. Als een burger om hulp vraagt, mag de gemeente zich niet verstoppen achter de regels. In november 2020 hebben wij de motie ‘menselijke maat’ ingediend. Daar hebben college van burgemeester en wethouders toezeggingen op gedaan.

Controle
De eerste winst is binnen. Onze boodschap is aangekomen. Nu gaan we de ontwikkelingen kritisch volgen. Het toepassen van de ‘menselijke maat’ vraagt om veel aanpassingen. Dit zal tijd kosten. Processen, denken en handelen bij ambtenaren moeten veranderen. Niet de regels zijn belangrijk, maar de ‘menselijke maat’. Onze taak als raadslid is het om te controleren of de toezeggingen ook worden uitgevoerd.

Mohamed Addarrazi

“Ik ben gehuwd en  vader van twee kinderen Rayan en Lara. Ik heb mijn roots liggen in Marokko, maar voel me een echte Venlonaar. Al op jonge leeftijd ben ik betrokken binnen het sociaal maatschappelijk terrein en heb altijd een bijdrage geleverd aan onze mooie stad. De Politiek heeft altijd een rol in mijn leven

Meer over Mohamed Addarrazi