Actieve aanpak van de woonproblematiek!

Door Hay Janssen op 15 september 2021

WOONVISIE 2021 – 2026

Voorzitter,

Afgelopen weekend vond ‘Het Woonprotest’ plaats. Een protest waar de PvdA prominent bij aanwezig was, want iedereen, maar vooral onze jongeren zoeken zich suf naar een nieuw stulpje. Of zoals de Limburger afgelopen zaterdag kopte: “Wat moet ik nog doen om een huis te krijgen?”. Ook in Venlo zoeken Bjorn en Yvet zich al jaren een slag in de rondte om samen aan hun toekomst te bouwen. Hoe gaan wij in Venlo Bjorn en Yvet nu eindelijk aan hun droomwoning helpen.

Voorzitter, wij nemen u mee in onze kijk op de voorliggende woonvisie en hoe deze problematiek in Venlo aan te pakken:

Als je blijft doen wat je deed, krijg je minder dan je hebt.

Zo luidt het gezegde. Maar voor de woningmarkt van vandaag  geldt om allerlei redenen het omgekeerde.

Als je blijft doen wat je deed, krijg je meer dan je hebt. Meer woonproblematiek wel te verstaan.

Voorzitter, wat bedoel ik met mijn uitspraak in relatie tot de voorliggende woonvisie?

In de woonvisie wordt weergegeven, dat er voor de jaren tot 2035 zo’n 4.500 woningen moeten worden toegevoegd. Er wordt ook geconstateerd dat er voor 2.500 woningen daarvan nog geen plannen zijn. Op dit moment is er een woningtekort van 2,7%. Dat tekort wil deze visie halveren. Feitelijk houdt dit in, dat er 400 woningen per jaar gebouwd moeten worden.

Tot zo ver sluit de Partij van de Arbeid zich daarbij aan.

Echter ademt deze woonvisie ook heel erg een “ut kump good” sfeer uit, waarbij we de zaken blijven doen zoals voorheen.

Out of the box oplossingen, zoals bouwen buiten de contour, die horen bij de huidige woonproblematiek, worden niet genoemd. Worden in deze visie zelfs uitgesloten (Velden uitgezonderd).
Lees er gerust eens de woonvisies van de afgelopen 16 jaar op na en je komt woorden en termen als, inbreiding, afmaken van de bestaande stad en bouwen op lege plekken in de stad tegen. En nu dan “bouwen binnen de contour”.

Voorzitter dit doel vertraagt, terwijl versnelling nodig is. Het vraagt extra tijd om op plekken te bouwen, die vaak “moeilijk” zijn. En……die tijd is er nu even niet.
De woningzoekende van vandaag wil nu een woning en is niet gebaat bij een surplus aan extra beleid en gemeentelijke wensen.

Voorzitter wij zijn niet tegen bouwen binnen de contour, maar niet als doel op zich zelf. Wij hebben primair maar 1 doel. Voortvarend oplossen van de woonproblematiek. Voortvarender en anders dan tot nu toe.

In gelul kun je niet wonen, dat vertelde ooit een PvdA staatssecretaris. En hij had gelijk. Laten we stoppen met navelstaren op beleid, dat er nu even niet of minder toe doet.

Ook wij gaan daarbij uit van de 3 V’ s, te weten:

Versnellen (voorlopig worden beleidsbarrieres die snelle woningbouw frustreren opgeruimd, zodat er snel meters gemaakt kunnen worden),

Verbinden (we verbinden actoren op de woningmarkt zodanig met win-win situaties aan elkaar, dat de belangrijkste factor, de woningzoekende, sneller en beter aan een betaalbare en beschikbare woning komt. Instrumenten daarvoor zijn onder andere een actief en gedifferentieerd grondbeleid, snelle vergunningsprocedures en concentratie op de segmenten middeldure koop en huur);
Vernieuwen (we zorgen voor een nieuwe en ander wind op de woningmarkt, die beleggers de wind uit de zeilen haalt en prijzen via anterieure overeenkomsten langer laag houdt).

Wat stellen wij als PvdA voor:

1. Laten we snel op zoek gaan naar grotere bouwlocaties, als het moet ook buiten de contour, zelfs als die nu niet in het beleidsstraatje van de gemeente of andere overheden van pas komen, geef hierbij ook Flexwonen buiten deze contouren de ruimte;
  2. Laten we in overleg treden met de woningcorporaties / woningeigenaren om de komende jaren geen woningen te slopen. Beter een iets mindere woning dan geen woning;
  3. Laten we in overleg treden met woningcorporaties om woningtoewijzing tijdelijk voornamelijk te laten plaatsvinden op basis van doorstroomeffecten;
  4. Laten we speculaties door beleggers op de woningmarkt vanaf nu actief tegengaan. Een koper of huurder moet zelf in zijn gekochte of gehuurde woning gaan wonen. Daar is een woning toch voor bedoeld? De gemeente dient grondeigenaren/projectontwikkelaars onder druk te zetten om ook daadwerkelijk te gaan bouwen. Op gronden die eigendom zijn van beleggers moet niet langer gedraald worden met bouwen, maar voortvarend gestart worden met nieuwbouw;
  5. Laten we bij nieuwbouw prijsafspraken maken en deze prijzen voor de middellange termijn borgen,

Voorzitter, laat de PvdA helder zijn, de voorliggende woonvisie is in de basis een prima stuk, maar deze gaat de huidige druk op de woningmarkt niet verlagen, we zullen en moéten buiten de lijntjes, lees de contouren kleuren, willen we de markt in beweging krijgen en er voor zorgen dat ook Bjorn en Yvet de eerlijke kans krijgen op een woning in Venlo, zodat ook zij hun dromen kunnen najagen en aan een mooie toekomst kunnen bouwen!

Hay Janssen – Fractievoorzitter PvdA Venlo

Hay Janssen

Sinds 1985 ben ik lid van de PvdA en 17 jaar ben ik nu lid van de Venlose gemeenteraad. In het dagelijks leven werk ik  als contractmanager bij het Rijksvastgoedbedrijf. Als raadslid houd ik mij onder meer bezig met financiën en bedrijfsvoering. Ik ben fractievoorzitter en zit de raadscommissie “De Grens” voor. Tijdens mijn raadslidmaatschap

Meer over Hay Janssen