Actief burgerschap loont

Democratie van onderop versterkt het vertrouwen. Zeggenschap en beslissingsbevoegdheid bij de burgers zelf in wijk en dorp leveren het beste beleid op met maximum draagvlak en een veilige en prettige leefomgeving.

PvdA-Venlo wil de burgerparticipatie verbeteren. Door op wijk- en dorpsniveau en aan burgers meer zeggenschap en beslissingsbevoegdheid te geven verbeter je de democratie. Daarbij hoort niet alleen extra ambtelijke ondersteuning ter plekke. Ook zal echt geld te verdelen zijn in het wijk- en dorpsoverleg. Denk aan thema’s als milieu, veiligheid, eerstelijns zorg, verkeer, jongerenwerk, verenigingsleven, cultuur, gezonde buurt en sport, sociaal vangnet en toeristisch profiel. De toewijzing van mensen en middelen zal situationeel gebonden zijn. Geld gaat daarheen waar het nodig is met onderlinge solidariteit onder wijken.
Eerst moeten we wel nadenken over extra regelgeving rond de rolverdeling gemeenteraad-wijkoverleg. De solidariteit tussen wijken en de personele invulling van het wijk- en dorpsoverleg moeten we ook goed bespreken.

Burgers die helpen hun directe woonomgeving op orde te houden zijn geen gemeentelijke bezuinigingskans. Als buurten/verenigingen vrijwillig hun bijdrage leveren om hun woonomgeving op orde te houden moet er een tastbare tegenprestatie van de gemeente tegenover staan. Voor wat hoort wat.