Tevredenheid over gemeentebegroting

Verslag Arzu Ozalp, PvdA gemeenteraadslid

PVDA-FRACTIE VENLO TEVREDEN OVER DE GEMEENTEBEGROTING EN DE RAADSBEHANDELING

Algemeen

De fractie heeft het de afgelopen weken druk gehad met de vaststelling van de nieuwe gemeentebegroting. De PvdA kan terugzien op goede en opbouwende raadsbijeenkomsten en is tevreden over het resultaat en de inbreng van de fractie. Op 4 november stelde de raad de begroting vast met slechts een tegenstem en nam hierbij enkele moties (verzoeken aan het college) en amendementen (wijzigingsvoorstellen m.b.t. begrotingsonderdelen) aan.

Het was zeer prettig dat een overgrote raadsmeerderheid zich prima kon vinden in de plannen van het college. Er was geen echte tweedeling tussen coalitie en oppositie. De titel van het coalitieakkoord ‘Samen verder bouwen aan een gezond Venlo’ kwam bij deze vergadering echt tot leven. We kunnen nu aan de slag om op basis van deze begroting samen te werken aan een beter, mooier en socialer Venlo.

De opmaat voor de begrotingsvaststelling

Op woensdag 2 november heeft Hay Janssen, fractievoorzitter, namens de fractie op de begroting gereageerd. De PvdA was op hoofdlijnen tevreden over de begroting. Er was door het college van burgemeester en wethouders in het voorjaar bij de kadernota goed naar de PvdA geluisterd. Maar er waren nog enkele wensen en aandachtspunten zoals meer daadkracht bij de herijking van gemeenschapshuizen, een nieuwe locatie voor Maatschappelijke Opvang en aandacht voor veiligheid, wonen, burgerparticipatie, vrijwilligersbeleid, gemeentelijk vastgoed, laaggeletterdheid, Maaslijn, Huizen van de Wijk/algemeen jeugd en jongerenbeleid, het realiseren van een lokaal of regionaal Energiebedrijf, de gevolgen van de stikstofuitspraak en gebiedsontwikkeling Keulse Barrière. Daarna waren de andere fracties aan de beurt.

Moties, amendementen en de vaststelling van de begroting

Op vrijdag 4 november was de afhandeling van de moties en amendementen die door de fracties waren ingediend en de vaststelling van de begroting. Ook de PvdA heeft haar aandeel hierin gehad. De PvdA-fractie diende met medeondertekening door andere fracties een motie en drie amendementen in, die uiteindelijk zijn aangenomen. Een amendement werd ingetrokken vanwege concrete toezeggingen door het college.

De PvdA stemde unaniem in met de voorliggende begroting 2023-2026.

De volgende motie is op het initiatief van de PvdA ingediend:

• Gelijke stagevergoeding mbo/hbo/wo. De PvdA wil graag dat stagiairs bij de gemeente Venlo ongeacht hun opleiding eenzelfde vergoeding moeten krijgen. Voor de stagevergoeding mag het niet uitmaken wat voor opleiding je doet. Hiermee geeft de gemeente een duidelijk signaal. ”Goed geschoolde vakmensen van welk opleidingsniveau dan ook zijn onmisbaar voor onze stad.” Deze motie is unaniem aangenomen.

Hiernaast zijn er vier amendementen door de PvdA ingediend:

• Stimulering topsport. De PvdA heeft gevraagd om 100.000 euro beschikbaar te stellen voor 2023 om verdere uitvoering te geven aan het Thema Topsport en te bekijken welke rol hier voor het Performance Centre is weggelegd. Dit amendement is aangenomen.
  • Haalbaarheidsonderzoek nieuwe gemeenschapsaccommodatie Venlo-Oost. De PvdA wil meer daadkracht om nieuw beleid vast te stellen. De fractie wil niet langer wachten en wil vooruitlopende op het nieuwe beleid dat er z.s.m. een nieuw gemeenschapshuis voor Venlo-Oost moet komen als alternatief voor het gemeenschapshuis de Maagdenberg en het Huis van de Wijk Ericaweg. Dit amendement is aangenomen.
  • Stimulering meer stageplaatsen en ondersteuning begeleiding bij stages en leerbanen mbo. De PvdA wil meer aandacht geven aan het verbeteren van het aanbod van (mbo-)stages en het verminderen van stagediscriminatie. We willen dat doen met een subsidieregeling via een incidentele impuls (± € 60.000) om stageplaatsen (bol) en leerbanen (bbl) voor mbo-studenten te stimuleren en werkgevers te ondersteunen bij de begeleiding van de studenten. Daardoor kunnen mbo-ers soepeler een stageplek of leerbaan vinden. Dit amendement is aangenomen.
  • Onderzoek lokaal Energiebedrijf. PvdA pleit voor een sterke positie van de gemeente in het lokaal opwekken en verdelen van energie. Met een lokaal of regionaal energiebedrijf worden onze burgers minder afhankelijk van de energiemarkt. Het Windpark Greenport Venlo blijkt nog op zoek te zijn naar een investeerder voor de 9e windturbine. De PvdA wil deze kans grijpen en als stad in deze turbine investeren. Dit amendement is teruggetrokken, nadat het college aangaf te komen met mogelijkheden.

Naast de moties en de amendementen van de PvdA zijn er uiteraard meerdere moties en amendementen ingediend. Een deel hiervan hebben wij medeondertekend.