9 april campagnedag voor Oekraïne

31 maart 2022

Nauwelijks bekomen van de gemeenteraadsverkiezingen start de PvdA-Venlo opnieuw met een actie, ditmaal voor Oekraïne. Door de Russische agressie en verwoestingen heeft de Oekraïense bevolking gebrek aan allerlei zaken die voor de meesten van ons de normaalste zaak van de wereld zijn. Daarom is op 9 april voor PvdA-ers en sympathisanten in heel Nederland uitgeroepen tot actiedag. PvdA-Venlo blijft natuurlijk niet achter: van 10.00 uur tot 20.00 uur is het PvdA-huis, Straelseweg 162 in Venlo, verzamelpunt voor hulpgoederen. Deze gaan op 10 april richting Oekraïne. Bij inlevering staat ter plekke een kopje koffie voor de moeite klaar.

De boodschappenlijst (zie afbeelding) is lang, maar we vragen niet om alles, geen kleding bijvoorbeeld. Alle bewoners van Groot Venlo verzoeken wij om eens te kijken of ze in hun voorraadkasten artikelen hebben staan die ze willen afstaan voor de Oekraïners. Ook onze retailers vragen wij nadrukkelijk om te zien of ze een bijdrage in natura kunnen leveren. Boodschappen doen speciaal voor dit doel kan natuurlijk ook.

Sinds 2012 werkt de Foundation Max van der Stoel (FMS) nauw samen met het Oekraïense SD-platform; een sociaaldemocratische jongerenorganisatie. Het netwerk van lokale activisten dat in tien jaar is opgebouwd, wordt op dit moment ingezet om de mensen die het het zwaarst hebben te ondersteunen, en concrete hulp te bieden aan iedereen die het nodig heeft; van de straten van Kyiv tot de schuilkelders van Kharkiv. Wij willen het SD-platform helpen.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Jan Leunissen, voorzitter PvdA-Venlo, 06-15610111, e-mail: [email protected].