Woordvoering Menselijke Maat

7 november 2020

Armoedebeleid Menselijke Maat 2020 woordvoering door Mohamed Addarrazi 6 november 2020.

PvdA heeft nooit uitgesproken dat het bestrijden van armoede een gemakkelijke opgave is. Armoede is een hardnekkig probleem dat  in een welvarend land als Nederland moeilijk uit te bannen is. Dit geldt ook voor Venlo. Het is vaak niet alleen een kwestie van geld, maar ook anders organiseren.

• Sancties en straffen: De bal wordt te veel bij zelfredzame burger gelegd terwijl die zelfredzaamheid juiste voor mensen aan de onderkant een mythe/ illusie is. Armoede is een mentale kwestie en gebrek aan motivatie.

We hameren daarom als partij sterk op toepassen van  de “menselijke maat”. Dit was en is geen verwijt naar ons ambtelijk apparaat . Dit is  een verwijt naar de bureaucratie waarin mensen gedwongen worden te werken. PvdA heeft soms het idee dat college gegijzeld en gevangen is in ambtelijke systemen en regelingen.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat overheidsbureaucratie hoog staat  in de lijst van oorzaken die zorgen voor schulden en armoede. De overheid is niet alleen armoedebestrijder maar ook deels veroorzaker van problemen. Liefst vijf redenen in de top 10 van armoedeoorzaken hebben te maken met overheidsbureaucratie: Het is zorgelijk ! Daarom is een cultuuromslag nodig binnen de eigen organisatie.

Verder vragen we extra aandacht voor de bijzondere bijstand. In het onderzoek is te lezen dat de meeste aanvragen voor de bijzondere bijstand worden gedaan voor bewindvoeringskosten en rechtsbijstand.  De bijzondere bijstand is juist ook bedoeld  voor bijzondere individuele gevallen.

We hebben te maken met lange wachttijden. Er worden geen of nauwelijks voorschotten meer gegeven. De bijzondere bijstand is de laatste jaren uitgekleed.

Daarom moeten de liefdadigheidsinstellingen bijspringen bij verschillende casussen om sociale en maatschappelijke problemen te voorkomen. Deze organisaties zijn ter aanvulling niet ter vervanging.

Het college heeft toegezegd dat zij mogelijkheden op korte termijn gaat  onderzoeken om het beleidskader te verruimen en de menselijke maat toe te passen binnen het beleid.