Jaarrekening 2020

Door Hay Janssen op 16 mei 2021

2020 was in veel opzichten een bijzonder jaar. In de uitvoering zijn een aantal dingen niet gegaan zoals wij dat vooraf bedacht hadden. De jaarrekening en Vorap zijn beide weergaven van deze bijzondere tijd. Het heeft voor ons weinig waarde om hier vanavond in detail  op in te gaan. Prioriteit heeft tot op vandaag hoe we de impact van Corona zo klein als mogelijk houden. En we zijn er door alle extra inspanningen in geslaagd daarvoor een sterke basis te behouden. Met gezonde gemeentelijke financiën, continuïteit voor de zorg voor onze burgers en actieve ondersteuning van ondernemers en verenigingen. De aanbiedingsbrief van onze accountant bevestigt dit beeld. Onze complimenten aan het college, de organisatie en haar medewerkers daarvoor.

We sluiten af met een positief resultaat van 14,2 miljoen en Corona lijken we langzaam achter ons te laten. Laten we dus vooral vooruitkijken en kijken wat we nog meer kunnen doen. Onze voornaamste zorg vandaag is dat we het positieve jaarresultaat goed inzetten. Prioriteit hebben daarbij die zaken waar we direct mee aan de slag kunnen. Want dat is nodig om de stad snel weer op niveau te krijgen en alle na-ijl effecten van de pandemie effectief te bestrijden.

We vinden dan ook dat dit dan ook het moment is om de helpende hand te bieden aan onze inwoners en kunnen met dit resultaat een aantal maatregelen treffen om inwoners, ondernemers en organisaties te steunen om sterker uit de crisis te komen.

We willen daarbij een extra impuls geven aan preventieve gezondheid en daar waar mogelijk mensen te helpen tegen isolement en eenzaamheid. Daarbij ook maatregelen treffen om de gemeente als geheel te steunen.

We roepen daarom het college op om ons tijdig voor de raadsvergadering te informeren of deze maatregelen ook uitvoerbaar zijn. We realiseren ons dat we dit alles onder “stoom en kokend water” tot stand moet komen maar dit is wel het moment om te zorgen voor extra verlichting. Venlo moet daarbij weer schoon heel en veilig worden.

Het voorstel om het positieve resultaat van € 14 miljoen in te zetten zoals aangegeven door het college heeft onze steun.

Daarmee resteert een bedrag van € 5,4 miljoen. Wij stemmen niet in dat dit wordt toegevoegd aan de algemene reserve. Wij willen dat inzetten voor:

• De allerkleinsten en hun ouders dat speeltuinen opgeknapt en gerevitaliseerd worden.
  • Veel volwassenen hebben de behoefte na zo’n lange periode van thuiszitten om intensiever te gaan bewegen. Help zodat men laagdrempelig gebruik kan maken van hufterproof beweeg- dan wel fitnesstoestellen. Plaats dit op plekken waar veel wordt gewandeld, gefietst of getrimd.
  • Onderzoek op korte termijn of er een voucherregeling kan komen voor mensen die leven in isolement en eenzaamheid. Men zou daar tablets voor kunnen kopen zodat men mee kan in deze snelle wereld.
  • Facilitair verenigingen en gemeentelijke accommodaties bij het verduurzamen zodat  kunnen besparen op energiekosten waarmee de exploitatie wordt verlicht.
  • Maak voorbereidingskredieten vrij voor sportaccommodaties te bundelen en clustering van verenigingen.
  • Versnel het lichtmasterplan van de binnenstad en plaats “BigBELLYS”
  • Trek extra geld uit voor de bouwopdracht van de griffie en het raadsinformatiesysteem.
  • Haal het jongeren perspectief fonds naar voren. .
  • Geef ons aan of er een verlaging van drempels voor de minimaregeling kan worden ingezet

Hay Janssen

Fractievoorzitter PvdA Venlo

Hay Janssen