De menselijke maat wordt regel!

24 mei 2021

Regels zijn regels??

Nee!

De menselijke maat wordt regel.

Problemen

Het Ombudsteam van de PvdA loopt regelmatig tegen problemen aan van hulpvragers waardoor deze de dupe worden van strakke regelgeving.

b.v. Bij een bijstandsuitkering vergeten een vinkje aan te kruisen:

gevolg: uitkering wordt opgeschort of nog erger stopgezet.

Dit heeft vaak desastreuze gevolgen voor de hulpvrager. Hij heeft geen spaarpotje waardoor hij geen maanden zonder uitkering kan overleven.

Gevolg:  er worden schulden gemaakt. Achterstanden in betalingen. Vaak is er zelfs geen geld meer om eten te kopen.

Dit is de PvdA fractie een doorn in het oog.

Moet dit nu echt zo?

Kan het ook menselijker?

Kan er naar de achtergrond gekeken worden waarom zaken zo gebeuren?

Problemen oplossen?

Op 6 november vorig jaar heeft de PvdA fractie tijdens de algemene beschouwingen

een motie ingediend om voortaan de menselijk maat te hanteren bij schrijnende situaties.

Met het toepassen van de menselijke maat bedoelen we, dat mensen graag als mensen en niet als nummers behandeld willen worden en dat mensen de behoefte hebben om als mens niet verloren te raken in onoverzichtelijke organisaties en processen.

De motie

In deze motie wordt het college opgeroepen:

te experimenteren met financiële beleidsvrije ruimte voor medewerkers, om binnen deze ruimte de “menselijke maat” toe te passen.

Deze motie heeft de steun gekregen van de hele gemeenteraad en het college is er mee aan de slag gegaan.

De pilot

In een pilotperiode van februari tot en met april 2021 hebben organisaties concrete casuïstiek ( over inkomen , schulden, WMO/jeugdwet) kunnen indienen om de best passende oplossing volgens de menselijke maat toe te passen. Er zijn ongeveer 20 situaties ingebracht. Eind tweede kwartaal 2021 zal het college ons informeren over de resultaten van deze pilot en eventuele vervolgstappen en maatregelen aan de Gemeenteraad voorleggen.

Wordt vervolgd dus! Wij houden U op de hoogte!

Bep Holla

Raadslid PvdA