Comfortabel wonen voor iedereen in een wijk zonder gas.

Door John Spijksma op 2 mei 2021

We hebben in Parijs afgesproken dat we in 2050 helemaal aardgasvrij zijn. Venlo wil daaraan bijdragen door drie wijk-warmtenetten te bouwen, waarmee in één keer heel veel huizen en bedrijfspanden van het gas af gaan. De PvdA Venlo ondersteunt deze ambitie. Wel willen we dat de warmtenetten eigendom worden van de gemeente, een lokaal warmtebedrijf of van coöperaties waarin Venlose burgers zich verenigen.

Warmte uit de Maas

Het overgrote deel van de huishoudens in Venlo gebruikt aardgas om hun huis en water te verwarmen. Aquathermie is een beproefd alternatief zonder extra kosten voor burgers en geen verlies van wooncomfort. Simpel gesteld komt het systeem erop neer dat de warmte die in de zomer in het Maaswater zit, wordt opgeslagen en via een buizensysteem naar de afzonderlijke huizen wordt gebracht. In Venlo is afgesproken te streven naar drie warmtenetten in 2030 waarmee ongeveer 12.000 woningen en bedrijven duurzaam verwarmd worden.

In de raadsvergadering van april is gedebatteerd over wat burgers daarbij van de gemeente kunnen verwachten en taken worden weggelegd bij energiebedrijven en andere partners. De PvdA wil op zijn minst dat de installatie die de warmte uit de Maas haalt en rondpompt (de bron), in eigen beheer houden. Het liefst nog meer. Een belangrijk argument hiervoor is dat burgers in de opbrengsten moeten kunnen delen en er in warmtenetten geen mogelijkheid is voor concurrentie. Privatisering leidt tot weinig inspraak en er kleven te grote risico’s aan. Ook op de energiemarkt geldt uiteindelijk “wie betaalt bepaalt”. Waar het gaat om wonen en welzijn wil de PvdA inwoners niet onnodig in een kwetsbare positie brengen ten opzichte van energiebedrijven.

Met een lokaal gestuurd warmte- en energiebedrijf houden we als stad en burgers zelf de touwtjes in handen. De PvdA streeft er daarbij naar zoveel mogelijk inwoners mede-eigenaar van de energietransitie te maken.

Wanneer we naar de benodigde investeringen kijken is een lokaal warmte- en energiebedrijf goed mogelijk. In Venlo hebben we de meerjarenbegroting goed op orde en de businesscase warmtenetten is over een termijn van 20 jaar goed sluitend te maken. Daarbij komt dat we als gemeente sowieso al bij wet verplicht zijn een aantal grote investeringen in de energietransitie te doen en daarin ook de risico’s te dragen.

Als PvdA hebben we het initiatief genomen tot een amendement dat de meerderheid heeft gehaald. Daarin hebben de PvdA en andere partijen het college opdracht gegeven de geplande aanbesteding niet door te voeren. Daarnaast is er opdracht gegeven om alle kosten en baten met betrekking tot het eigenaarschap van warmtenetten beter in beeld te brengen. Tot slot hebben we aangegeven dat we een sterkere rol willen voor burgers in de pilot Hagerhof-Oost. Het college gaat met deze aanvullingen aan de slag en wij blijven dat kort volgen. Een ‘eerlijke’ verdeling van lasten en baten van de energietransitie is noodzakelijk om ook in de toekomst fatsoenlijk en betaalbaar wonen te garanderen in onze gemeente.

John Spijksma

“Ik ben in 2012 lid van de PvdA geworden en zit sinds 2014 in de Venlose gemeenteraad. In het dagelijkse leven werk ik op de Hogeschool Doetinchem en als zelfstandig adviseur aan inzetbaarheid van medewerkers in bedrijven. Mijn grootste drijfveer voor het raadswerk is betrokkenheid bij onze stad en haar bewoners. Venlo groeit door en

Meer over John Spijksma

Waar ben je naar op zoek?